Prehriatie. Čo robiť, ak motor vrie

Datum: 24.08.2022

Auto zastavené na kraji cesty, otvorená kapota, zmätení ľudia v kúdole pary. Každý videl tento obrázok na ceste v lete, prechádzal okolo a sympatizoval. Ako konať v takejto situácii, keď sa to stane vám?

Prehriatie. Čo robiť, ak motor vrie

Prečo motor vrie

Hneď na úvod upozornenie: nevrie samotný motor, ale jeho chladiaca kvapalina (nemrznúca zmes). A motor sa prehrieva. V skutočnosti je dosť ťažké uviesť nemrznúcu zmes do varu - vyžaduje si to teplotu asi 130 ° C, pretože kvapalina v chladiacom systéme je pod tlakom (s funkčným uzáverom chladiča). Normálna teplota motora je 80-90 °C. To znamená, že aj keď sa motor prehreje o 20-30 °C, nemrznúca zmes je stále ďaleko od varu.

Odkiaľ sa potom spod kapoty berú obláčiky pary? Je to jednoduché: keď teplota stúpa, nemrznúca zmes expanduje, preteká expanznú nádrž chladiča a vyleje sa na horúci motor, prevodovku a ďalšie komponenty. Pri tom stráca tlak, ktorý pomáha, aby vo vnútri chladiaceho systému nevrela. V motorovom priestore nemrznúca zmes vrie takmer ako voda (pri teplote asi 100 °C) a intenzívne sa odparuje - preto para.

Čo robiť, ak sa motor prehrieva

Pri prehriatí motora majú vodiči spravidla takmer hamletovské otázky. Zastaviť alebo ísť ďalej? Problém je v tom, že správne opatrenia závisia od príčin prehriatia. Je jasné, že s vriacim motorom nemôže ísť vodič na zložitú diagnostiku, rozhodnutie treba urobiť rýchlo. Takže tu je jednoduchý algoritmus, čo robiť, ak šípka teploty motora stúpa nahor:

  • Zapnite kúrenie na maximum. Áno, zapínanie kúrenia v letných horúčavách nie je veľmi príjemné, no len tak rýchlo a bezpečne schladíte motor. Kúrenie je súčasťou chladiaceho systému a odoberá z neho teplo. Na kúrení nastavte maximálnu teplotu a prietok vzduchu, vypnite klimatizáciu (zaťažuje motor) a otvorte okná, aby ste sa neuvarili.
  • Ak fúka horúci vzduch zo vzduchových potrubí je to vynikajúce, potom je v systéme nemrznúca zmes a úspešne odstraňujete prebytočné teplo. V tomto prípade sa určite neoplatí vypínať motor: keď beží (hoci pri zvýšených teplotách), čerpadlo pokračuje v činnosti, cirkuluje nemrznúcu zmes a chladí motor. Taktiež nie je potrebné zastavovať auto, prichádzajúci prúd vzduchu ochladzuje nemrznúcu zmes v chladiči, čím sa znižuje teplota motora. Najlepšie je pokračovať v jazde, znížiť rýchlosť, aby bolo zaťaženie motora minimálne. Ideálnym scenárom je zjazd z hory. Ak je však pred nami dlhé stúpanie, je lepšie aj tak zastaviť. Stúpanie len zhorší prehriatie. Radšej sa postavte na kraj cesty s naštartovaným motorom, otvorte kapotu (najlepšie v rukaviciach, aby ste si nepopálili prsty o chladič), nechajte kúrenie zapnuté a počkajte vonku, kým sa teplota nevráti do normálu.
  • Ak však fúka studený vzduch, všetko je zlé: v systéme nie je žiadna nemrznúca zmes alebo je jej hladina kriticky nízka. V tomto (a iba v tomto) prípade treba zastaviť, vypnúť motor a veľmi dlho počkať, kým vychladne. Potom pridajte do chladiča nemrznúcu zmes (v extrémnych prípadoch - destilovanú vodu) a choďte do servisu - takéto dobrodružstvo zvyčajne neprejde bez stopy na motore.

Čo NEROBIŤ pri prehrievaní

A tu je zoznam činov, ktoré nielenže nepomôžu s prehriatím motora, ale ešte zhoršia následky.

  • Otvorenie uzáveru chladiča, "pre rýchlejšie chladenie." Nikdy neotvárajte uzáver chladiča na horúcom motore (a ešte viac na prehriatom motore). Po prvé, je to veľmi nebezpečné: môžete sa vážne popáliť. Nemrznúca zmes v chladiči je pod vysokým tlakom a odskrutkovaním uzáveru sa pod kapotou vytvorí skutočný gejzír vriacej vody. Prudké uvoľnenie tlaku nespôsobí ochladenie, ale lokálne vykypenie chladiacej kvapaliny v najhorúcejších častiach motora, čo povedie k poškodeniu a nákladným opravám.
  • Polievanie motora studenou vodou, "na vychladnutie." Prudký pokles teploty len uškodí motoru.
  • Doplnenie nemrznúcej zmesi alebo vody do motora, ktorý ešte nevychladol. Fyzika procesu je podobná ako v predchádzajúcom bode: miešanie horúcich a studených tekutín vo vnútri chladiča môže poškodiť kov. Pred nalievaním čohokoľvek do motora počkajte, kým motor nevychladne.
Čítané: 18 x