Pozor na nadmernú spotrebu oleja. Čo ju spôsobuje?

Datum: 09.12.2022

Počas prevádzky vozidla je mierny pokles hladiny motorového oleja úplne normálny. Ak však kontrolka motora alebo symbol olejničky svieti, je načase konať.

Nadmerná spotreba motorového oleja

Za spotrebou oleja stojí viac príčin. Ktoré sú najčastejšie a na čo si dávať pozor, aby nedošlo k zadretiu motora?

Kedy sa začať obávať

Nadmerná spotreba motorového oleja sa síce nedá merať prístrojmi, ale dá sa zistiť manuálne pomocou odmerky. Kedy naposledy ste stav motorového oleja kontrolovali? Snímač tlaku pneumatík zmeria tlak, ale na pokles hladiny oleja snímač neexistuje. Preto si vyhrňte rukávy a merajte. Za normálnu ročnú spotrebu oleja alebo spotrebu na každých 1000 km sa považuje strata do maximálne jedného litra. Každé deci navyše je už podozrivé. Na veľký pokles hladiny oleja vás síce upozornia kontrolky, ale snažte sa o to, aby ste sa až k rozsvietenej kontrolke nedostali.

Čo sa stane s motorom bez oleja

Spotrebu motorového oleja naozaj neignorujte. Ide o dôležitú prevádzkovú kvapalinu, ktorá premazáva a chladí časti motora. Jej absencia môže viesť až k zadretiu motora a jeho znehodnoteniu. Zničeniu agregátu predchádzajú varovné signály ako strata výkonu a kovový zvuk motora. Zadretý motor resp. jeho časti sa síce dajú opraviť, ale ide o tak finančne náročné opravy, že sa u starších vozidiel absolútne neoplatia.

Poškodená olejová vaňa a tesnenia

Snehové reťaze môžu poškodiť pneumatiky a vy vašou jazdou môžete poškodiť olejovú vaňu. Malé trhliny alebo iné poškodenia spôsobia priesaky, ktoré sú viditeľné pod podvozkom vo forme mastných škvŕn. V tomto prípade je jasné, že ide buď o spomínané poškodenie vane alebo zničené tesnenia. Opravy tesnení alebo vane vás finančne nezruinujú, takže odporúčame servis navštíviť čo najskôr.

Ostatné príčiny spotreby oleja

Na niektoré veci sú motoristi hákliví, napríklad pri kúpe pneumatík kontrolujú označenie pneumatík. Podobne postupujte aj k motoru a oleju. Medzi závažnejšie príčiny spotreby oleja patria opotrebované valce hlavy motora, piestne krúžky alebo zničené tesnenia a ložiská na turbodúchadle. Strašiakom sú opravy všetkých uvedených komponentov. Ich oprava je nákladná, nutná je často generálka motora. Preto niektorí motoristi pri menších únikoch oleja riešia tento problém dolievaním oleja.

 

 

Čítané: 344 x