Kľúčom celého systému pre bezproblémový chod je kvalitná brzdová kvapalina.
Dôležitosť brzdovej kvapaliny
Vo všeobecnosti je činnosť hydraulického brzdového systému založená na fyzikálnom princípe všetkých kvapalín – nestláčajú sa a zachovávajú si svoj objem. Na prvý pohľad sa tak zdá, že do brzdového systému nalejete vodu, alkohol alebo olej - a bude to fungovať. Z časti áno, bude to fungovať. Ale v reálnej prevádzke, keď je vonku teplo alebo zima, plus vysoké zaťaženie, je na modernú brzdovú kvapalinu kladené oveľa viac požiadaviek.
Pri spomaľovaní auta sa v dôsledku trenia výrazne zahrievajú brzdové doštičky a kotúče a zároveň sa zahrieva samotná kvapalina. V aktívnom režime, keď často musíte použiť brzdový pedál, alebo pri jazde v horskej oblasti smerom dole, môže kvapalina jednoducho vrieť. Potom sa v systéme vytvorí zmes kvapaliny a pár - a tento koktail je už stlačiteľný a nie je schopný preniesť požadovanú silu. Brzdový systém zlyháva. Vodič stlačí brzdový pedál a auto nespomalí.
Proces, keď „brzda“ vrie, sa nazýva bod varu kvapaliny. Pre brzdovú kvapalinu DOT 4 musí byť táto hodnota aspoň 230 stupňov Celzia.
Ďalším dôležitým ukazovateľom je viskozita. Faktom je, že brzdové kvapaliny sú hygroskopické a po získaní nadmernej vlhkosti v zime pri nízkych teplotách hustnú. V tomto prípade býva brzdový pedál zaseknutý a systém zlyhá. Príliš nízka viskozita môže zároveň spôsobiť únik kvapaliny z brzdového systému a vytváranie vzduchových bublín, čo vedie k rovnakým následkom ako pri vare.
Netreba zanedbávať ani údržbu brzdového systému. Počas prevádzky hydraulického systému sa pohybujú jeho prvky. Aby pohyblivé časti vydržali dlhšie, musí mať brzdová kvapalina aj mazací účinok. Ten musí mať navyše v širokom rozsahu teplôt, keďže auto sa musí rovnako správať v lete aj v zime. Aj tak nezabúdajte na údržbu brzdového systému pri výmene doštičiek či kotúčov. Ak sú mazacie vlastnosti brzdovej kvapaliny nedostatočné, môže sa v mechanizme objaviť korózia, ktorá povedie k zadretiu bŕzd.
Ako často meniť brzdovú kvapalinu
Moderná brzdová kvapalina je zložitá zmes tvorená z niekoľkých základných látok a aditív, ktoré dokážu fungovať v náročných podmienkach. A trvanie jeho bezpečnej prevádzky je charakterizované bodom varu, ktorého hodnota pre brzdové kvapaliny DOT 4 musí byť najmenej 230 °С. Brzdová kvapalina časom absorbuje vlhkosť zvonku, čím sa znižuje bod varu. Keď tento pokles dosiahne kritickú úroveň, ďalšia prevádzka kvapaliny sa môže stať nebezpečnou. Minimálna povolená teplota varu takejto kvapaliny je stanovená na úrovni 155 °С.
Preto je trvanlivosť brzdovej kvapaliny obmedzená na 2 roky alebo 60 000 kilometrov. Na silnejších a športových autách by sa kvapalina mala meniť dvakrát tak často. Okrem toho má brzdová kvapalina detergentné a antikorózne vlastnosti, ktoré nakoniec tak či onak stratia svoj účinok. A exspirovaná kvapalina postupne oxiduje a upcháva brzdové hadičky a vedenia, koroduje plastové a gumené diely a tesnenia.
Veta „Brzdy vynašli zbabelci“ je v dnešnej dobe, keď sa rýchlosť automobilov zväčšuje a premávka zhusťuje, obzvlášť smiešna. Okrem včasnej výmeny doštičiek a kotúčov nezabúdajte na to, čo ich poháňa: brzdovú kvapalinu. Bez toho sú aj tie najmodernejšie strmene, kotúče a doštičky len sadou nefunkčných náhradných dielov.