Ničíte tak stred behúňa a vozidlo má nižšiu priľnavosť na vozovku. Ako je to s nízkym tlakom? Čo všetko tento stav spôsobuje a je naozaj nebezpečné jazdiť na podhustených pneu?
Lenivosť sa nevypláca
V ideálnom svete by každý motorista kontroloval tlak v pneumatikách pravidelne. Kontroloval by nielen tlak, ale tiež ich stav a všímal si označenie pneumatík. Prezúval by pneumatiky načas a menil ich za nové ešte pred ich ojazdením na zákonom dané limity hĺbky dezénu. V zime by som sebou vozil snehové reťaze. Keďže v ideálnom svete nežijeme, len tretina vodičov pneumatiky kontroluje.
Lenivosť sa nevypláca a absencia kontroly tlaku znamená vo väčšine prípadoch, že šoféri jazdia na podhustených pneumatikách. Tento stav je nebezpečný kvôli horšej ovládateľnosti automobilu a tiež kvôli ničeniu pneumatík. Dôležitá je informácia, že dlhodobé jazdenie na pneumatikách s nízkym tlakom skracuje životnosť pneumatík o 30 %.
Tlak v pneumatikách sa mení
Nemyslite si, že jedno dofúknutie pneumatík vyrieši problémy s tlakom na niekoľko mesiacov. Tlak v pneumatikách sa postupne mení. Vzduch sa rozptyľuje, uniká cez ventil alebo sa mení vplyvom nízkych a vysokých teplôt. Preto je nutné tlak kontrolovať raz za dva týždne a v prípade potreby pneumatiky dofúkať na optimálny tlak.
Čo spôsobuje nízky tlak
Okrem už spomínaného rýchlejšieho ojazdenia pneumatík sú následky nízkeho tlaku v pneumatikách aj oveľa závažnejšie. Čo sa týka ojazdenia, pri podhustení sa ničia predovšetkým bočné strany pneumatík.
Veľmi nebezpečné je, keď jazdíte na extrémne podhustených pneu. V tomto stave sa vozidlo naozaj zle ovláda. V zákrutách pláva, aj pri pevnom držaní volantu máte problémy udržať automobil na vozovke počas jazdy v zákrute. Zvýši sa tiež brzdná dráha vozidla. Neustále budete mať pocit, že auto ťahá do strany. Niekedy môže prísť k pretrhnutiu behúňa a zničeniu pneumatiky.
Nedofúkať pneumatiky pred dlhšou jazdou vám uhryzne viac z rozpočtu na palivo. Podľa testov nie sú síce straty až tak veľké, ale v spojení so všetkými uvedenými rizikami tlak radšej kontrolujte. Možnosťou je kúpiť snímač tlaku pneumatík. Na dlhšiu cestu s plne naloženým kufrom sa dokonca odporúča pneumatiky dofúkať o niečo viac ako zvyčajne.