Prichádza revolučný motor. Nájde ešte využitie?

Datum: 28.07.2022

Zdá sa, že spaľovacie motory sú odsúdené na zánik a ich dlhoročné pôsobenie vo svete automobilizmu je nahrádzané elektromotormi, prípadne ich kombináciou so spaľovacími.

revolučný motor

Postavili sa proti nim najmä politici, ktorí vidia riešenie v elektromobiloch. Väčšina výrobcov už ohlásila termíny, kedy skončia s ich výrobou a mnohé krajiny dokonca prijali dátumy zákazu predaja áut tankujúcich benzín či naftu. O to rozumnejšie sa zdá investovať do vývoja nového typu spaľovacieho motora.

Spoločnosť Astron Aerospace predstavila úplne nový spaľovací motor Omega 1. Ide totiž o rotačný motor, ktorý však nemá s tými piestovými nič spoločné. Spája ich len rotačný pohyb.

Astron Aearospace totiž v motore Omega 1 rozdelil 4-taktný cyklus medzi dve nezávislé komory. Agregát má celkom štyri rotory umiestnené v pároch na dvoch primárnych hriadeľoch prepojených ozubenými kolesami. Tie sa otáčajú protismerne. Predné rotory sa starajú o fázu sania a kompresie, kým zadné o expanziu a výfuk. Aby to celé fungovalo a medzi komorami mohlo dochádzať k prúdeniu vzduchu, zmesi a spálených plynov, nachádza sa medzi nimi rotačný ventil. Konštrukcia je neuveriteľne kompaktná a jednoduchá. Motor nemá viac komponentov ako jednovalcový motor malej záhradnej kosačky.

Ďalšie výhody rotačného motora Omega 1:

  • vysoká účinnosť (nemá žiadne súčiastky s vratným pohybom a takmer zanedbateľné straty trením či čerpacie straty a takmer žiadne sekundárne straty, ktoré by vyplývali z pohonu podporných systémov);
  • motor je chladený vzduchom;
  • mazanie si vyžadujú len synchronizačné prevody a ložiská;
  • motor nemá problém ani s netesnosťou rotora, pretože spaľovanie je také rýchle, že nie je dosť času na úniky;
  • lineárny charakter chodu bez vibrácií;
  • hmotnosť len 15,9 kg;
  • výkon 162 koní, teda 119 kW, a krútiaci moment 231 Nm;
  • rozsah pracovných otáčok je od voľnobežných 1 000 za minútu až po 25 000;
  • výkon alebo krútiaci moment možno regulovať nielen množstvom vstreknutého paliva, ale aj počtom vstrekov;
  • motor môže bežať pri nízkom zaťažení vo vysokých otáčkach s extrémne nízkou spotrebou paliva;
  • minimálna zotrvačnosť motora;
  • omnoho tichší ako iné motory;
  • nízke výrobné náklady vzhľadom na malý počet komponentov a ich životnosť.

Spoločnosť Astron Space sa síce venuje najmä svetu lietadiel, Omega 1 má široké spektrum využitia. Rovnako dobre môže fungovať v lodiach, autách, ale aj v úlohe generátora pri výrobe energie. Vynálezca Matthew Riley má v súvislosti s ním prihlásených množstvo patentov. Otázkou ostáva už len to, či Omega 1 neprichádza na trh neskoro a či bude o revolučný agregát ešte záujem v automobilovom či leteckom priemysle.

 

 

Čítané: 280 x