Ako jazdiť v preťaženom aute

Datum: 01.08.2022

Každý z nás určite aspoň raz naložil auto na maximum (alebo aj vyššie, ako je povolené). Kto nevynechal hodiny fyziky v škole, chápe, že rozloženie hmôt obzvlášť silne ovplyvňuje ovládanie auta.

Ako jazdiť v preťaženom aute

Konštruktéri áut bojujú s ich optimálnym rozložením, no vo väčšine prípadov treba urobiť kompromis: predná časť, kde je nainštalovaná pohonná jednotka, je zvyčajne ťažšia ako zadná časť, kde je batožinový priestor.

Naložené auto (akékoľvek) citeľne horšie zrýchľuje a ešte horšie spomaľuje. Čím je auto ťažšie, tým je jeho správanie náročnejšie, najmä v kritických situáciách .

Ako pripraviť auto na jazdu s plnou záťažou?

Je to jednoduché, treba zvážiť tri veci:

  • Tlak pneumatiky. Pozrite sa na karosériu pri dverách alebo zadnú časť uzáveru palivovej nádrže. Mal by tam byť štítok s odporúčaným tlakom v pneumatikách pre rôzne prevádzkové podmienky (vrátane zaťaženia). Natlakujte pneumatiky podľa nariadenia.
  • Ovládateľnosť. Neradujte sa z „ľahkého“ volantu. Signalizuje, že riadené kolesá sú odľahčené. To znamená, že auto bude reagovať na vaše príkazy pomaly, s oneskorením.
  • Vzdialenosť. Pamätáte si pravidlo troch sekúnd? Zabudni na to. Nové pravidlo: čím ďalej je auto pred vami, tým lepšie. Navyše ponáhľajúci sa vodiči vás budú predbiehať, keď budú vidieť priestor, ktorý si pred sebou nechávate. Zásobte sa trpezlivosťou.

Jazdite s autom mimoriadne plynulo, tak ako to robievate v zime. Kontrolujte situáciu, spomaľte vopred.

Ako reagovať v rôznych situáciách?

Diaľnica. Vašou úlohou je nebrzdiť premávku. Budete musieť vyvinúť veľkú rýchlosť, a to nie je s naloženým autom také jednoduché. Najmä pri radení sa na diaľnicu s tým musíte rátať. Pri brzdení v moderných autách je rozdiel v naloženom a prázdnom stave malý. Ale stále je.

Sledujte prípadné nerovnosti (stávajú sa aj na diaľniciach). Spomaľte pred nimi. Pamätajte, že odpruženie je navrhnuté tak, aby absorbovalo výkyvy v povolenej hmotnosti. A ak je táto hmotnosť prekročená, tak pár zvlnených nerovností na ceste stačí takémuto autu, aby vodič úplne stratil kontrolu.

V zákrutách. Veľké starosti nastávajú, ak musíte vyliezť na horský priesmyk s plnou záťažou. Ani sa nesnažte "rezať" zákruty. Vyžaduje sa od vás presnosť a sústredenie. Predná náprava auta je nezaťažená a volant reaguje pomalšie. Vopred si preto zvoľte trajektóriu pohybu (hladký oblúk).

Na drvenom kameni, štrku, poľnej ceste. Po prvé, poľné cesty majú na rozdiel od klasických ciest nestabilnú vrchnú vrstvu. To znamená, že pod kolesami sa nachádza štrk, či hlina. Takže auto sa ovláda citeľne horšie ako na asfalte. Zdvojnásobte svoju ostražitosť a svoju bežnú rýchlosť na takejto ceste znížte na polovicu. Druhým bodom je, že poľné cesty zvyčajne nie sú také hladké ako asfaltové cesty. Myslite na to, že odpruženie na naloženom aute nie je stavané na tieto podmienky. Prispôsobte svoju jazdu podmienkam na ceste.

Predbiehanie. Snažte sa obmedziť predbiehanie na minimum (na akejkoľvek ceste). Ak potrebujete predbiehať, pripravte si situáciu. Na predbiehanie zvoľte dlhý „koridor“, na rovinke alebo z kopca. S naloženým autom sa do kopca nepredbieha! Ak máte pocit, že auto „neťahá“ nerozmýšľajte nad touto situáciou, opäť zaujmite miesto za autom, ktoré ste sa snažili predbehnúť. Potom to skúste znova za výhodnejších podmienok. Alebo si to jednoducho odpustite. Treba si pochopiť, že výhodnejšie je do cieľa doraziť s 10-15 minútovým oneskorením! Ale bezpečne...

Dôležité mať na pamäti

Preťažovanie na osobných autách (na rozdiel od kamiónov) nikto nekontroluje, a pritom môže byť rovnako nebezpečné. Zodpovednosť majú samotní vodiči.

 

Čítané: 53 x