Tempomat a ďalší asistenti

Datum: 10.08.2022

V moderných autách je veľa asistentov, dokonca až toľko, že vás to môže zmiasť. Zistite to najdôležitejšie, čo o nich treba vedieť.

Tempomat a ďalší asistenti

Pri jazde

  • Adaptívny tempomat (ACC). Bežný tempomat iba udržiava danú rýchlosť. Adaptívny alebo aktívny systém využívajúci radar, kameru (v tomto prípade systém funguje horšie v zlom počasí a v tme) alebo ich kombináciu vidí ostatné autá a v prípade potreby spomalí, pričom udržiava bezpečnú vzdialenosť. Následne ak to premávka opäť umožňuje zrýchli auto.
  • Obmedzovač rýchlosti. Systém nie je nezávislý, ale je pripojený k tempomatu. Vodiča do stanoveného limitu v ničom neobmedzuje, ale nedovolí ho prekročiť rýchlosť. Je to veľmi výhodné riešenie s množstvom kamier, keď z dôvodu hustej premávky nie je možné použiť tempomat. Keď stlačíte plyn „na podlahu“, funkcia sa deaktivuje. V situáciách kedy je potrebné krátkodobo prekročiť rýchlosť, ako napríklad pri predbiehaní alebo v núdzovej situácii netreba asistenta úplne vypínať. Krátkodobé vypnutie sa docieli väčším tlakom na plynový pedál.
  • Automatický brzdový systém. Môže pracovať s adaptívnym tempomatom alebo byť samostatnou možnosťou bez neho. Ak sa v priebehu jazdy vyskytne prekážka, auto sa najskôr pokúsi varovať vodiča - svetlom, zvukom, vibráciami. Ak vodič nereaguje, elektronika automaticky zabrzdí. Zdrojom údajov je radar alebo videokamera, prípadne ich kombinácia. Schopnosti systémov sa líšia od modelu k modelu: výrobcovia píšu, pri akých rýchlostiach zaručujú úplné zastavenie a kedy iba zníženie závažnosti následkov.
    Je dôležité pochopiť, že to funguje len pri prekážkach, ktoré si systém všimne vopred. Chodec, ktorý skočil pár metrov pred autom na cestu, nie je zahrnutý do výpočtov, hoci sa ho auto pokúsi zachrániť. Systémy majú rôzne rozpoznávacie schopnosti. Autá vidia všetky zariadenia, chodcov a cyklistov zachytia vyspelejšie systémy.
  • Systém kontroly únavy. Pri častom rolovaní a nerovnomernej rýchlosti dospeje systém k záveru, že vodič je unavený a na paneli zobrazí radu, aby zastavil a oddýchol si. Na nákladných autách a autobusoch sa používa pokročilejší analóg: kamera je nasmerovaná na tvár vodiča, analyzuje výrazy tváre, polohu očí a hlavy. Zaujímavé je, že primitívne systémy na kontrolu únavy sú staršie už viac ako 20 rokov. Staré stroje jednoducho zablikali každé dve hodiny na zastávku, bez akýchkoľvek ďalších senzorov.
  • Skener dopravných značiek. Kamera na čelnom skle zobrazuje obrázky pozorovaných značiek. Najčastejšie ide o rýchlostné obmedzenia a zákaz predchádzania, no nechýba ani bohatší sortiment. Skener je možné synchronizovať s adaptívnym tempomatom. V tomto prípade systém ponúka zmenu nastaveného limitu jedným kliknutím a zosúladenie s poslednou značkou. Najpokročilejšia možnosť je, keď to robí automaticky.

 

Pri manévrovaní

  • Riadenie vektora ťahu. Dokáže výrazne zlepšiť ovládateľnosť v rýchlych zákrutách vďaka oddelenej trakčnej kontrole na vonkajších a vnútorných kolesách.
  • Systém sledovania mŕtveho uhla. Upozorní na prítomnosť auta alebo motocykla pri pokuse o zmenu jazdného pruhu. Na tento účel sa v rohoch nárazníka používajú ultrazvukové senzory, podobne ako pri parkovacích senzoroch. Varovania sú zvyčajne iba pomocou kontroliek. Niekedy sú doplnené zvukom a aj vibráciami.
  • Systém kontroly jazdného pruhu. Prebudí sa pri prejazde čiary jazdného pruhu bez zapnutého smerového svetla alebo pri prejazde plnej čiary. V závislosti od úrovne zariadenia sa funkčnosť líši: iba výstraha alebo nútený návrat do jazdného pruhu rolovaním alebo brzdením. Na vrchole techniky sú systémy, ktoré fungujú nepretržite a jazdia s autom v strede jazdného pruhu bez výraznejších odchýlok. Najvyspelejšie systémy sú schopné navigovať nielen podľa značiek, ale aj podľa auta pred vami a okraj jazdného pruhu spoznajú podľa nerovností alebo iného povrchu na okraji cesty. Zdrojom údajov je vždy videokamera.

 

Čítané: 655 x