Čo spôsobuje nesprávny tlak v pneumatikách
Pri jazde na asfalte vedie nesprávny tlak v pneumatikách (vysoký aj nízky) k zníženiu kontaktnej plochy s vozovkou. Prehustené koleso priľne k povrchu len v strednej časti, čo vedie k jeho rýchlemu opotrebovaniu. Naopak, zle nahustená pneumatika „sedí“ na bočných stenách, opiera sa o ramenné oblasti behúňa a tlačí strednú časť dovnútra.
Nedostatočný aj nadmerný tlak vzduchu v pneumatikách spôsobuje vodičovi veľa problémov.
Negatívne dôsledky nadmerného tlaku v pneumatikách:
- Zvýšené opotrebovanie centrálnej časti behúňa pneumatiky.
2. Znížený jazdný komfort, tvrdosť pri prejazde jám a nerovností na ceste.
3. Zvýšené zaťaženie odpruženia vozidla v dôsledku zníženého tlmiaceho účinku pneumatiky.
4. Riziko poškodenia a priehybu pneumatiky v dôsledku nárazového zaťaženia (jazda cez jamy alebo výmole).
5. Znížená stabilita ovládania v dôsledku zmenšenia kontaktnej plochy.
Negatívne dôsledky nedostatočného tlaku v pneumatikách:
- Zvýšené opotrebovanie bočných stien behúňa.
2. Silná deformácia gumy pri prejazde nerovností, čo zvyšuje riziko poškodenia pneumatiky.
3. Zvýšenie teploty pneumatiky, ktoré ohrozuje delamináciu kostry a môže viesť k výbuchu pneumatiky pri vysokej rýchlosti.
4. Zvýšené riziko aquaplaningu na mokrej vozovke.
5. Riziko prasknutia pneumatiky.
6. Zvýšená spotreba paliva.
Znížený tlak tvrdo zasiahne vodičovu peňaženku: 20% pokles tlaku (čo nie je nezvyčajné: stačí napríklad vypustiť kolesá na 1,8 atmosféry namiesto výrobcom predpísaných 2,2) znižuje životnosť pneumatík o 25-30% a zvyšuje spotrebu paliva o 3 %.
Aký by mal byť tlak v pneumatikách
Univerzálny tlak v pneumatikách neexistuje: závisí od veľkosti pneumatík, vlastností vozidla (predovšetkým hmotnosti) a stavu vozovky. Preto je dôležité dodržiavať továrenské odporúčania a udržiavať presne taký tlak v pneumatikách, s ktorým inžinieri počítali pri navrhovaní auta.
Odporúčaný tlak pre váš stroj nájdete v návode na obsluhu a na nálepke v ráme dverí. Výrobca môže pri maximálnom zaťažení stroja predpísať zvýšenie tlaku v pneumatikách. Aj pre rezervnú pneumatiku je požadovaný tlak uvedený aj na informáciách od výrobcu.
Ako správne merať tlak v pneumatikách
Tlak v pneumatikách je vhodné kontrolovať denne, pred cestou. Ale to nie je vždy možné. V skutočnosti je už kontrola aspoň raz za mesiac pre bežného vodiča výborným ukazovateľom. Pred jazdou na dlhú vzdialenosť by ste však v každom prípade mali vykonať kontrolu tlaku a vizuálnu kontrolu pneumatík a ráfikov.
Tlak je potrebné merať v studených pneumatikách, teda pred jazdou. Počas jazdy sa pneumatiky zahrievajú, čím sa zvyšuje tlak asi o 10 %. Preto nikdy nevypúšťajte údajne prebytočný vzduch z horúcich pneumatík: po ochladení bude tlak pod normálom. Ak ste museli počas jazdy dopumpovať horúcu pneumatiku, nafúkajte ju o 10 % viac, ako je nominálna hodnota, a tlak znova skontrolujte, keď kolesá vychladnú. Najskôr 3 hodiny po zastavení.
Vždy skontrolujte tlak vo všetkých pneumatikách. Rozdielne tlaky v pneumatikách vážne ovplyvňujú ovládateľnosť a môžu spôsobiť ťahanie vozidla do strany. Nezabudnite na náhradnú pneumatiku. Pre prípad neočakávanej výmeny kolesa na ceste by ste ju mali vždy nahustiť.